- 26 Tem 2024, Cuma
- 103
Çalışan Memnuniyeti Anketleri, bir şirket çalışanlarının genel odağı, motivasyonu ve iş yerindeki deneyimlerini değerlendirmek için kullanılan kritik araçlardır.
Özellikle çok uluslu ve kurumsal şirketlerin, yılda en az bir kez yaptırdıkları, deyim yerindeyse şirketin röntgeninin çekildiği ve çok önemli verilerin alınabileceği bir çalışmadır.
Şirketlerin mükemmel bir İK Yönetimi olsa bile çalışanlar, hiçbir zaman kurum içinde yapılan bir çalışmaya düşünce ve taleplerini gerektiği gibi, gerçek ve net dile getirmeyi tercih etmeyeceğinden, çalışmanın dış kaynak kullanılarak (outsource) yapılması sonuna kadar desteklenir bir durumdur.
Ancak Türkiye özelinde konuşacak olursak, burada kaçırılan çok önemli bir nokta var.
Özellikle şirket merkezi Türkiye dışında olan çok uluslu şirketler, genellikle merkezden alınan global ve online anketlere tabi oldukları için, bu çalışmanın sağlayacağı fırsatlar ve yüksek katma değerden yoksun kalabilmektedir.
Çünkü bu anketler, aşağıda bahsi geçen çok önemli noktalardan uzak ve özelleştirilmemiş soru setleri ile karşımıza çıkmaktadır;
- Ülkenin çalışma kültürüne göre hazırlanmamış olmaları,
- Şirket özeline göre hazırlanmamış olmaları,
- Online olmaları,
- Mülakat içermiyor olmaları,
- Ucu açık sorular ve İK değerlendirmelerinin yer almıyor olması,
- Birçok sorunun anlamının tam olarak anlaşılmadığı, çevirilerden oluşması,
- Bazen anlaşılmasa dahi bir “seçenek” işaretlenmenin zorunlu olması,
- Çıkan sonuçların bir İK gözlem ve mülakat değerlendirmesi olmadan, yüzlerce sayısal veri olarak sunulması,
- Şirketlere ve İK Departmanlarına, kullanılabilir veriden çok zaman kaybı ve veri kalabalığı yaratması gibi.
ECE CONSULTING olarak, bu anketlerin ülke çalışma kültürünün içinden şirketlerce ve yüz yüze mülakatlarla yapılmasını önerme nedenlerimizden bazılarını aşağıdaki gibi sıralayabiliriz;
- Yerel Kültürel Dinamiklere Hakimiyet: Aynı soruyu 10 farklı ülke çalışanına sorduğunuzda hepsi doğru cevaplamış olsa bile elimizde tek doğru değil belki de 8-10 farklı cevap ama hepsi doğru olarak çıkabilir. Her ülkenin dinamiği, kültürü sosyal koşulları alışkanlıkları hatta iklimi bile cevaplarda etken olacaktır. Bu nedenle şirketler üretim olarak, sanayi olarak, birikim olarak uluslararası başarılı büyümelere imza atabilirler. Ancak konu insan ve hizmet olduğunda lokale kulak vermek çok önemlidir. Çünkü bu durumun, anket sonuçlarını daha doğru ve etkili bir şekilde ortaya çıkaracağına şüphe yok.
- Dil ve İletişim Kolaylığı: Anket sorularının standart ve başka ülkeler için ortak kullanılmak üzere hazırlanmış olması ve yapılan çeviriler sonucu, çalışanlar için çoğu zaman demek istenilenden uzaklaşmış ya da ne demek istenildiğinin tam olarak anlaşılmadığı, ancak bir sık seçmek zorunda olunduğu ya da geçiştirmek için cevap vereceği hale getirebilir.
Bu çeviriler çoğunlukla, kelimenin özünün anlaşılmadığı veya birçok anlama yorumlanabilecek durumlar oluşturmaktadır. Bu da anket sonuçlarını ciddi anlamda olumsuz etkileyecektir.
- Yerel Mevzuat ve Yasalara Uygunluk: Yine bu çalışmayı yaparken hem soru kriterleri hem değerlendirme süreçlerinde ülkenin yasal mevzuatına hâkim olmak önemli bir etken oluşturacaktır.
Çoğu zaman ülkeler arasındaki yasal mevzuatların çalışma hayatına önemli yansıması olacağı için, dışarıdan hazırlanmış sorular kritik ve sonuca etki edecek etkenleri gözden kaçırma riski oluşturabilecektir.
- Maliyet ve Lokasyon Avantajları: Bu çalışmanın lokal firmalarla yapılması hem konum hem de yapılacak çalışmanın yüz yüze önerilmesi nedeniyle, şirketleri tanıma, çalışanları gözlemleme, iş kolu hakkında fikir sahibi olma ve daha birçok etken dikkate alındığında, online anketlerle sağlanamayacak avantajları beraberinde getirecektir.
- Kişiselleştirilmiş Hizmet: Hazırlanacak anketler, çalışanları görmeden, çalışma ortamını bilmeden, iş yeri beklenti ve hedeflerini duymadan hazırlandıkları taktirde, doğru veri ve sonuca ulaşılması beklenmemelidir.
Şirket çalışanlarının bu anketlerde, iç yönetime açık olmayacağından bahsetmiştik. Ancak, çalışanların kendilerinden bu kadar uzak hazırlanmış, cevaplamış olmak için ya da zorunda olduğu için cevaplayacağı anketlere inançları da olmayacağından, çıkacak sonuç herkes için zaman ve mali kayba dönüşecektir.
Bu noktadan hareketle, ECE CONSULTING olarak her şirketin;
- Şirket yapısı,
- Çalışma koşulları,
- Değerleri,
- Çalışan profilleri,
- İş tanımları,
- İşyeri beklentileri vb
- Çalışan şikâyet ve beklentileri,
- Çalışan motivasyonu,
Gibi tüm detayların ön incelemesi ve gözlemi sonrasında, her anketi o şirkete göre hazırlıyor, kıdemli İK danışmanlarımızın yaptığı profesyonel mülakatların kırılım ve sonuçlarının yanı sıra önerilerimizi içeren raporlarımızı sunuyoruz.
İhtiyaç duyulması ve talep edilmesi halinde, bu raporlardan çıkan sonuçlara göre her şirket için aksiyon planları hazırlanması ve uygulanması aşamalarında da rehberlik ediyoruz.